 | "Processad mat ökar risken för depression", SvD |
I en artikel i SvD skrivs att en ny stor brittisk studie visar att processad mat såsom sockerrika desserter, friterad mat och måltider med mycket fett leder till att risken att utveckla depression ökar upp till 58% i jämförelse med om man äter mycket frukt, grönsaker och fisk.
Att äta onyttig processad mat ökar risken för depression. Det slår en brittisk studie fast.
Forskarna bakom studien delade upp 3 486 personer i medelåldern i två grupper. Den ena gruppen sattes på en nyttigare diet bestående av mycket frukt, grönsaker och fisk. Den andra gruppens diet bestod av onyttiga processade livsmedel såsom sockerrika desserter, friterad mat och måltider med mycket fett.
Fem år senare kan forskarna slå fast att det skillnaden var stor mellan de matvanorna – de som åt mest nyttig mat med mycket frukt, grönsaker och fisk löper 26 procent lägre risk att drabbas av depression än de som i lägre utsträckning åt nyttig mat.
Rapporten visar också att de som äter mest onyttig mat löper 58 procent högre risk att drabbas av depression.
Trots att forskarna inte kan utesluta möjligheten att deprimerade personer kan ha mindre nyttiga matvanor tror de att det är ”osannolikt att det är orsaken till resultaten” eftersom det inte fanns något samband mellan matvanor och tidigare diagnoser, skriver brittiska BBC:s nyhetssajt.
Rapporten ger inte svar på frågan varför viss mat kan skydda mot eller öka riskerna för depression men forskare tror att det kan finnas ett liknande samband som vid exempelvis hjärtsjukdomar.
– Den här studien bidrar till ett stort lager av forskning som visar det starka sambandet mellan vad vi äter och vår mentala hälsa. Stora studier som den här är viktiga eftersom de är nyckeln till att bättre förstå mentala sjukdomar, säger Andrew McCulloch vid Mental health foundation till BBC.
Studien är gjord av University college London och publicerad i sin helhet i den vetenskapliga tidskriften British journal of psychiatry (OBS! Länken leder till en sammanfattning av studien – för att läsa hela rapporten krävs abonnemang och inloggningsuppgifter).
I studien har hänsyn tagits till faktorer som kön, ålder, utbildning, rökvanor och kroniska sjukdomar.
// av Henrik Ståhl i SvD
Notera: http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/artikel_3742815.svd
|